Potkáme se na Nova Civitas. Velu zdar!
V sobotu můžete na náměstí potkat kromě automobilových veteránů i historické bicykly. Pánové i dámy v dobových úborech první republiky se projedou městem při několika spanilých jízdách, …
V sobotu můžete na náměstí potkat kromě automobilových veteránů i historické bicykly. Pánové i dámy v dobových úborech první republiky se projedou městem při několika spanilých jízdách, a pokud zrovna nepojedou, můžete si jejich cykloskvosty prohlédnout ve spodní části Vratislavova náměstí. Párem, který se pravidelně účastní setkání velocipedistů, jsou i manželé Miluška a Daniel Gregorovi z Nového Města na Moravě, a tak jsme jim za vás položili několik otázek.
Jak často se účastníte podobných setkání, jste členy nějakého spolku? Máte oblíbené místo, kam se rádi vracíte?
Nejsme členy žádného spolku, ale rádi opakovaně navštěvujeme setkání cyklistů asi třikrát až šestkrát do roka. Jezdíme na jižní Moravu – do Ždánic u Kyjova, kde se každoročně koná Ždánický histopedál, dále do Biskupic u Jevíčka, zde bývá slavnost slivovice Biskupické kaléšek, kde historická kola tvoří doprovodný program, v rámci kterého závodíme z Jevíčka do Biskupic. V Brně – Králově Poli bývá Šelepka, která se letos bude konat potřetí a je určena pouze pro setkání historických kol. Zde bývá jízda elegance a zajímavý program pro přihlášené. Ve Vysokém Mýtě jsou cyklisté zapojeni do akce Sodomkovo Vysoké Mýto, kde tvoří doprovodný program.
Jde o náročný koníček? Co vše je třeba si zajistit, než se vydáte někam na sraz?
Nutná je celková prohlídka kola, nahuštění, prohlídka pláštů, aby nebyly popraskané, některé jsou totiž původní. Dále mazání řetězu, seřízení zadní brzdy, záleží, zda je o torpédo, nebo třeba protišlap. Historicky je jízdní kolo již 200 let staré. Jaké kousky vlastníte ve své sbírce?
Kola mám pánská i dámská, např. Premiér, Zbrojovka, MAS nebo Imperiál! Nejvíce si cením kol, která se dochovala v dobrém původním stavu a mají původní vybavení. Manželka jezdí na kole, které se dochovalo ve výborném původním stavu a je z roku 1929.
Máte nějaký sen, co se historických kol týče, třeba získat určitý typ bicyklu?
Chtěl bych sehnat kolo z první republiky s více převody nebo kolo s kardamovým převodem, protože toto je mezi koly rarita. Není jich mnoho.
Děkuji za rozhovor.